Waarom drones de pakketbezorger niet gaan vervangen

Steeds vaker wordt er met angst naar de inzet van drones gekeken. Veel mensen zijn namelijk bang dat er veel banen verloren zullen gaan door de inzet van drones. Zo ook in de pakketbranche. Nu zijn wij zelf niet actief in het deur aan deur leveren van pakketten. Wij zijn gespecialiseerd in spoedtransporten door heel Europa. Maar ik kan er uiteraard een zienswijze over hebben.

Het klopt inderdaad dat je een pakketje aan een drone kan bevestigen en deze kan programmeren om op een bepaalde plek te landen. Hiervoor moet er op de losplaats iemand op de drone staan te wachten die het pakket aanneemt. Het is daarbij zaak dat hij/zij alleen het pakket van de drone kan aannemen als de ontvanger ook daadwerkelijk de geadresseerde is. Dit moet dus op de een of andere manier worden gecontroleerd. Hier zijn al technische middelen voor beschikbaar. Je kan een code invoeren of een QR-code scannen etc. Ook zijn er al mogelijkheden ontwikkeld om een soort pakketten-box te plaatsen die door de drone wordt herkend en waarin het betreffende pakket kan worden geplaatst. Ik kan me zo voorstellen dat je kan aantonen dat een zending in zo’n box is afgeleverd maar dat is natuurlijk nog niet echt een handtekening voor ontvangst. Een natuurlijk persoon zal natuurlijk niet de hele dag op de uitkijk gaan staan en wachten tot “zijn” drone eindelijk arriveert. Het gebruik van zo’n box lijkt dus daarvoor de beste optie. Dat zou echter ook betekenen dat iedereen die een pakket per drone wil ontvangen (zeker indien men vaak afwezig is) over zo’n pakketten-box dient te beschikken. Dat zijn nogal wat boxen die geplaatst moeten worden. En hoeveel pakketten kunnen er in zo’n box ?

Bijkomend technisch nadeel, dat op zich waarschijnlijk wel overwonnen zal worden, is het gewicht van een pakket dat door een drone kan worden bezorgd. Volgens mij ben je met 5 kg al redelijk aan het maximum op dit moment. Dat is echter mijns inziens slechts een kwestie van tijd.

Een ander punt is hoeveel drones  er nodig zijn om 1 pakketbezorger te vervangen. Als we er eens vanuit gaan dat een pakketbezorger 100 adressen (meestal meer) bezorgt op een dag zouden er ook 100 pakketten per drone moeten worden bezorgd. Een drone kan momenteel echter maar 1 of 2 pakjes meenemen en bezorgen. Daarna moet hij weer terug naar de basis om het volgende pakketje op te halen. De pakketbezorger gaat echter gewoon naar het volgende adres en zal daar al binnen enkele minuten  zijn. Dat betekent dat een drone dus veel meer tijd nodig heeft om 100 pakketten te bezorgen. Of er moeten meerdere drones worden ingezet. Gezien mensen toch binnen een bepaald tijdsvenster hun pakket willen ontvangen zal het dus neerkomen op de inzet van meerdere drones die 1 pakketbezorger moeten vervangen. Nu zie ik bij ons, in het centrum van Heerlen, toch redelijk vaak, diverse pakketbezorgers van diverse pakketdiensten met hun busjes door de straten rijden. Als deze pakketbezorgers allen door meerdere drones vervangen moeten worden krijg je dus een hele zwerm aan drones die af en aan vliegen om hun lading kwijt te komen. Stel je eens voor hoe dat straatbeeld eruit zal zien. Daarnaast zijn drones niet bepaald geruisloos dus dat zou waarschijnlijk klinken alsof je continu in een enorme zwerm vliegen staat.

Ook is er nog de vraag wat er gebeurt als de drone uit de lucht valt door een technisch mankement. Op de eerste plaats lijkt het me niet echt fijn om geraakt te worden door een neerstortende drone maar het is ook niet echt de bedoeling dat er een drone met een pakket eraan onbeheerd op straat ligt. Iedereen kan het ding inclusief pakket dan meenemen. Uiteraard kan een pakketbezorger ook autopech krijgen maar dan is er altijd nog iemand bij de pakketten in de gaten kan houden.

Drones zullen zeker ingezet worden in de logistiek. Zo is er bij wijze van proef onlangs een soort lijndienst tussen laboratoria in Zwitserland opgezet. Ik denk echter dat drones de pakketbezorger niet zullen gaan vervangen. Er zijn overigens wel andere mogelijkheden om minder pakketbezorgers in te zetten. Daarover later meer.

ZZP koerier worden? Koop onze Partner

Zo goed als nieuwe Peugeot Partner mét koeriersopdrachten.  € 7995 ex btw

 

Wil je zelfstandig koerier worden en woon je in de regio 045-046 ? Koop dan deze Peugeot Partner en verdien geld vanaf de eerste dag.

Wij verkopen deze auto wegens gebrek aan goed personeel.

Het werk:

  • Je staat klaar om direct te vertrekken naar de klanten. De klant verwacht dat je binnen 30 minuten op het laadadres bent
  • Je rijdt rechtstreeks naar het losadres
  • Je rijdt door heel Europa. Je krijgt nogal wat te zien van de wereld
  • Het zijn hele belangrijke zendingen. Men zit met smart op jou en de zending te wachten
  • De meeste ritten zijn overdag
  • Je bent zelfstandig ondernemer en schrijft je in bij de kamer van koophandel
  • Gezien je eigen baas bent mag je uiteraard ook voor andere opdrachtgevers rijden

De auto:

  • Peugeot Partner
  • VK-787-Z
  • BJ 11-2014
  • KM ca 50.500
  • Airco
  • Electrische ramen
  • TomTom (2017) lifetime Maps+Trafic+Flitsers
  • Realtime track&trace-systeem ingebouwd
  • De auto wordt alleen verkocht aan iemand die voor ons als koerier gaat werken.
  • € 7995 ex btw = 9673,95 inclusief btw. De btw krijg je echter weer terug van de belastingdienst.

Mail voor meer informatie naar

Internationale spoedtransporten

Wij verzorgen sinds jaar en dag internationale spoedtransporten door heel Europa. Wat echter minder bekend is, is het feit dat wij ook spoedtransporten kunnen verzorgen die niet uit Nederland vertrekken. Wilt u iets vervoeren van Spanje naar Polen ? Ook dat is geen probleem. Vul ons offerteformulier in en wij sturen u het tarief van uw zending.

Kilometerheffing Belgie boven 3,5 ton

In Belgie zal er op bepaalde trajecten een kilometerheffing zijn voor voertuigen zwaarder dan 3,5 ton. Deze kilometerheffing gaat in op 01-04-2016.
Voor ritten die worden uitgevoerd met voertuigen die onder deze kilometerheffing vallen zullen wij deze kosten 1 op 1 doorbelasten.

Pakket naar het buitenland

Vanaf 2016 en misschien zelfs eerder gaan wij een pakketdienst aanbieden voor reguliere pakketten (dus geen spoed) naar het buitenland.
Spoedritten naar het buitenland blijven uiteraard wel mogelijk en vormen zelfs een van onze hoofdtaken.

Gezien wij vaak groter kunnen inkopen kunnen wij het versturen van pakketten naar het buitenland goedkoper aanbieden dan u normaal gesproken bij de grote vervoerders betaalt.
Pakketten kunnen bij ons op kantoor worden aangeleverd of tegen een vergoeding door ons bij u worden opgehaald. Een overzicht van de tarieven vindt u binnenkort op onze website.

Bedrijven kunnen (na goedkeuring) op rekening verzenden. Particulieren alleen tegen contante betaling vooraf.

Distributie kerstpakketten

Ook dit jaar verzorgen we weer de distributie van uw kerstpakketten voor uw klanten en personeel.
Alleen úw kerstpakketten worden in een route bezorgd. Geen sorteercentra etc waar uw pakketten kunnen kwijtraken of beschadigd kunnen raken.

U huurt al een bestelauto met chauffeur vanaf € 27,50 per uur. Uiteraard kunnen we het gewerkte aantal uren aantonen d.m.v. ons track&trace-systeem.

Minimumloon Duitsland

Bij Cargoplanner loopt u niet het risico om met onderstaande problemen geconfronteerd te worden. Wij betalen onze chauffeurs meer dan het Nederlandse minimumloon dat bovendien hoger is dan het Duiste minimumloon. Ook besteden wij geen transporten uit aan Oost-Europese bedrijven.

Bron TLN:

Duitsland introduceert per 1 januari 2015 een wettelijk minimumloon. De hoogte bedraagt per 1 januari 2015 €8.50 bruto per uur. Het minimumloon is van toepassing op iedere werknemer die in Duitsland arbeid verricht. Ook buitenlanders vallen onder de wetgeving.

Een buitenlandse transportondernemer die zijn werknemers in Duitsland laat werken heeft een meldplicht. Deze meldplicht houdt in dat hij voordat het werk wordt uitgevoerd een schriftelijke melding moet doen bij de betreffende autoriteiten. De werkgever moet o.a. doorgeven wie het werk uitvoert, waar en wat de duur van de werkzaamheden is.
De documentatie hierover moet minimaal 2 jaar bewaard blijven en op verzoek getoond kunnen worden. De locatie waar de documentatie moet worden opgeslagen moet in Duitsland liggen. Voor buitenlanders zonder vestiging in Duitsland betekent dit dat ze een vertegenwoordiger of gevolmachtigde moeten benoemen die in Duitsland woonachtig is. Deze persoon is ook aansprakelijk richting Duitse overheid voor naleving van de wet op het minimumloon.

De werkgever maar ook de opdrachtgever is medeaansprakelijk voor naleving minimumloon. Beide kunnen een maximale boete krijgen van 500.000 Euro indien de wet niet wordt nageleefd.

De Duitse douane is belast met naleving en controle van de wetgeving. Tot zover de kern van de wetgeving.