Waarom drones de pakketbezorger niet gaan vervangen

Steeds vaker wordt er met angst naar de inzet van drones gekeken. Veel mensen zijn namelijk bang dat er veel banen verloren zullen gaan door de inzet van drones. Zo ook in de pakketbranche. Nu zijn wij zelf niet actief in het deur aan deur leveren van pakketten. Wij zijn gespecialiseerd in spoedtransporten door heel Europa. Maar ik kan er uiteraard een zienswijze over hebben.

Het klopt inderdaad dat je een pakketje aan een drone kan bevestigen en deze kan programmeren om op een bepaalde plek te landen. Hiervoor moet er op de losplaats iemand op de drone staan te wachten die het pakket aanneemt. Het is daarbij zaak dat hij/zij alleen het pakket van de drone kan aannemen als de ontvanger ook daadwerkelijk de geadresseerde is. Dit moet dus op de een of andere manier worden gecontroleerd. Hier zijn al technische middelen voor beschikbaar. Je kan een code invoeren of een QR-code scannen etc. Ook zijn er al mogelijkheden ontwikkeld om een soort pakketten-box te plaatsen die door de drone wordt herkend en waarin het betreffende pakket kan worden geplaatst. Ik kan me zo voorstellen dat je kan aantonen dat een zending in zo’n box is afgeleverd maar dat is natuurlijk nog niet echt een handtekening voor ontvangst. Een natuurlijk persoon zal natuurlijk niet de hele dag op de uitkijk gaan staan en wachten tot “zijn” drone eindelijk arriveert. Het gebruik van zo’n box lijkt dus daarvoor de beste optie. Dat zou echter ook betekenen dat iedereen die een pakket per drone wil ontvangen (zeker indien men vaak afwezig is) over zo’n pakketten-box dient te beschikken. Dat zijn nogal wat boxen die geplaatst moeten worden. En hoeveel pakketten kunnen er in zo’n box ?

Bijkomend technisch nadeel, dat op zich waarschijnlijk wel overwonnen zal worden, is het gewicht van een pakket dat door een drone kan worden bezorgd. Volgens mij ben je met 5 kg al redelijk aan het maximum op dit moment. Dat is echter mijns inziens slechts een kwestie van tijd.

Een ander punt is hoeveel drones  er nodig zijn om 1 pakketbezorger te vervangen. Als we er eens vanuit gaan dat een pakketbezorger 100 adressen (meestal meer) bezorgt op een dag zouden er ook 100 pakketten per drone moeten worden bezorgd. Een drone kan momenteel echter maar 1 of 2 pakjes meenemen en bezorgen. Daarna moet hij weer terug naar de basis om het volgende pakketje op te halen. De pakketbezorger gaat echter gewoon naar het volgende adres en zal daar al binnen enkele minuten  zijn. Dat betekent dat een drone dus veel meer tijd nodig heeft om 100 pakketten te bezorgen. Of er moeten meerdere drones worden ingezet. Gezien mensen toch binnen een bepaald tijdsvenster hun pakket willen ontvangen zal het dus neerkomen op de inzet van meerdere drones die 1 pakketbezorger moeten vervangen. Nu zie ik bij ons, in het centrum van Heerlen, toch redelijk vaak, diverse pakketbezorgers van diverse pakketdiensten met hun busjes door de straten rijden. Als deze pakketbezorgers allen door meerdere drones vervangen moeten worden krijg je dus een hele zwerm aan drones die af en aan vliegen om hun lading kwijt te komen. Stel je eens voor hoe dat straatbeeld eruit zal zien. Daarnaast zijn drones niet bepaald geruisloos dus dat zou waarschijnlijk klinken alsof je continu in een enorme zwerm vliegen staat.

Ook is er nog de vraag wat er gebeurt als de drone uit de lucht valt door een technisch mankement. Op de eerste plaats lijkt het me niet echt fijn om geraakt te worden door een neerstortende drone maar het is ook niet echt de bedoeling dat er een drone met een pakket eraan onbeheerd op straat ligt. Iedereen kan het ding inclusief pakket dan meenemen. Uiteraard kan een pakketbezorger ook autopech krijgen maar dan is er altijd nog iemand bij de pakketten in de gaten kan houden.

Drones zullen zeker ingezet worden in de logistiek. Zo is er bij wijze van proef onlangs een soort lijndienst tussen laboratoria in Zwitserland opgezet. Ik denk echter dat drones de pakketbezorger niet zullen gaan vervangen. Er zijn overigens wel andere mogelijkheden om minder pakketbezorgers in te zetten. Daarover later meer.

Deel:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.